Verslag 30 jarig bestaan

Jubileumfeest 30 jaar groots gevierd

Onze vereniging COV Midden – Nederland bestond op 7 november 30 jaar. Dat moest natuurlijk groots worden gevierd. Dat gebeurde op Boerderij De Weistaar, prachtig landelijk gelegen in Maarsbergen.

Daar kwamen op zaterdagavond 10 november circa 90 gasten bijeen voor deelname aan de viering van dit jubileum. Onder hen ook afgevaardigden van zusterverenigingen en aanverwante organisaties zoals de Commandostichting. Rob Robbemond, secretaris van deze stichting overhandigde na zijn toespraak een ingelijste felicitatie waarin onder meer staat dat op de rekening van VOC Midden - Nederland €500,- zal worden gestort als blijk van waardering. Een welkom geschenk!

Voorafgaand aan alle toespraken kreeg iedere gast bij aankomst een lekker kopje koffie met een gebakje. Maar dat niet alleen.

Het daarop volgende koud- en warm buffet was heerlijk. Na de maaltijd heette voorzitter Coen Ploeger iedereen van harte welkom. Hij memoreerde in zijn toespraak enkele opmerkelijke feiten van COV Midden - Nederland. Een voorbeeld daarvan was de 50-jarige herdenking van D-Day in Normandië. Het verblijf van de oud-commando’s van Midden – Nederland was op een camping in Quistreham. Daar landde de toenmalig president Mitterand per helikopter voor het bijwonen van allerlei plechtigheden. Een andere markante activiteit was het optreden van oud-commando Jan van Holten. Hij was in 1997 commandant van de monstertocht van 1200 km van Achnacarry in Schotland naar Roosendaal in Nederland. Daaraan namen ook enkele leden van Midden - Nederland deel. Die mars kreeg veel bekendheid dankzij 24 televisie- en radio-uitzendingen en 1200 krantenartikelen in binnen- en buitenland. Daardoor kwam het hele Korps Commandotroepen positief in het nieuws met als gevolg veel aanmeldingen bij het KCT om commando te mogen worden.

Coen Ploeger sloot zijn speech af met het benadrukken van de vijf kernwaarden van het KCT, te weten: moed, beleid, trouw, trots en eer.Na de toespraken volgde nog een verloting met mooie prijzen.

Kortom, het was volgens de gasten een zeer geslaagd feest met een opvallende muzikale omlijsting van DJ Jurre Methorst, kleinzoon van erelid Rien Wammes. Daardoor werd het gezellig samenzijn nog aangenamer.

Verslaglegging door:

Jan van Holten