Boottocht 2019

Amersfoort,  7 juni 2019

Varen over de Eem 2019…

09.30 uur melden de eerste deelnemers zich bij de steiger, waar de Fietsboot "van Elk” aanmeert. Niet geheel volgens de weersvoorspelling, werden we deze dag verwent met mooi zonnig weer. Als laatsten, kwamen gelijktijdig Adriaan Klomp, Jan Klok en Ton Ockhuijsen aan boord.

Op verzoek van kapitein Arie van Haarlem, maakte Gerard Wortel de trossen los en vertrok de boot richting Spakenburg. De andere bemanningsleden, te weten Herman Baars, Els Teepe en niet te vergeten ons aller bekende Wijna van Elk, zorgden als begin van deze reis, voor een heerlijk bakje koffie.

Ondertussen zaten Henk Bolder en Wouter Koelewijn al gereed, om de gelden voor deze dag in ontvangst te nemen. In totaal namen 35 personen deel aan deze mooie reis, waarvan 7 personen van "De Bond van Wapenbroeders – 4 personen van COV NH – en 24 personen van COV MN.Coen Ploeger heette een ieder welkom voor dit evenement.In het bijzonder de bemanning van fietsboot "van Elk” en de aanwezige leden van "de Bond van Wapenbroeders” en uiteraard van onze zustervereniging Noord Holland.

Vervolgens kreeg Wouter Koelewijn het woord.Hij had nog een verrassing in petto, namelijk, dat we bij aankomst in de haven van Spakenburg niet van boord mochten gaan. Ons lid, Theo Hartog en zijn vrouw Alie, waren op dit moment druk doende, om enkele zalmen te roken. Op het moment dat wij arriveren, komen zij aan boord met de gerookte zalmen en witte bolletjes. Een ieder krijgt het eerste bolletje met verse zalm van de vereniging. Heb je nog trek in een tweede of derde bolletje met zalm, dan kun je deze kopen. Voor degene welke nu al trek hebben bij het horen van dit smakelijke nieuws, Henk en Gerry Bolder hebben weer voor witte bolletjes met kaas gezorgd. Uiteraard kunnen degene welke geen zalm lusten ook gebruik maken van de bolletjes met kaas. Tot slot deelde hij mede, dat de boot de haven in zou varen en tegenover de oude visafslag zou aanmeren. Dat scheelde weer een stuk lopen naar de binnenstad toe.

Nadat de koffie was genuttigd, gingen een aantal mensen naar het bovendek. De zon scheen lekker, maar jammer genoeg stond er wel een behoorlijke bries. Even later kwam Henk Bolder rond en deelde aan een ieder een vel papier uit, waarop en kwis stond vermeld. Het was deze keer een pittige opgave, waarin plaatsnamen moesten worden geraden, maar ook cryptische omschrijvingen, waarbij een woord werd gevraagd.

De heenreis verliep voorspoedig, waarbij we weer konden genieten van mooie vergezichten en vele verschillende vogels werden gespot. Van de stichting fietsboot, kregen we weer een "glaasje met kruidenbitter” aangeboden. Gerard Wortel kwam daarvoor rond met een dienblad met kleine plastic glaasjes, waarbij hij bovendeks de glaasjes moest vasthouden, anders waaiden ze van het dienblad af.

In Spakenburg aangekomen, stonden Theo en Alie al op ons te wachten.De dozen met zalm en de broodjes werden uit de auto gehaald en aan boord gebracht.Een paar mensen sneden de broodjes, waarbij Alie en Wouter de broodjes met zalm belegden.Heeeeeerlijk ….. verser kon niet en ze smaakten uitstekend!!!

Nadat de maaltijd genuttigd was, gingen diverse mensen nog even het dorp in.De meesten zochten een terrasje op voor een lekker drankje, terwijl een enkeling nog een bakje kibbeling ging halen.

Om 14.30 uur moest iedereen weer aan boord zijn. De kapitein startte de motoren, draaide de boot en ging weer richting Amersfoort. Op de terugreis was menigeen nog bezig om die lastige kwis van Henk op te lossen. Maar hij had nog een aardigheidje voor ons in petto. Een verloting, waarbij je de prijs van het lot moest betalen. Dat kon dus vanaf 1 eurocent tot 150 eurocent zijn. Je moest wel tenminste 3 loten afnemen. Ook nu waren er weer leuke prijzen voor de verloting aanwezig.

Willem Vermeer won uiteindelijk de prijs van de kwis, welke bestond uit een door Henk Bolder vervaardigde thermometer voor buiten (kan ook binnen gebruikt worden)

Gelukkig was de schipper ruim op tijd bij de diverse bruggen, zodat de reis terug prima verliep en we binnen de gestelde tijd weer aanmeerden in Amersfoort.

Coen Ploeger bedankte de bemanning voor de behouden vaart. Na informatie bleek iedereen het goed naar de zin te hebben gehad deze dag, inclusief de gasten. Er werd binnen en buiten de boot afscheid van elkaar genomen, waarna de auto's weer werden opgezocht voor de terugreis naar huis. Ook dit evenement zit er weer op.

De komende evenementen zijn:
*  29 juni            Veteranendag te Den Haag
*  15 juli             Herdenking bij het Indië-monument te Roermond  (organisatie COV Limburg)
*  22 augustus   Bezoek spoorwegmuseum te Utrecht  (organisatie COV Midden-Nederland)

Meerdere foto's van dit evenement zijn te zien op de site,  in Fotoboek