Verslag Doorn

Met COV Midden Nederland op pad!!

Met zes leergierige personen van onze COV en met de nodige nieuwsgierigheid werd op 19 februari aan Museum Huis Doorn en Paviljoen Nederland 1e Wereldoorlog een bezoek gebracht. Na de aardige ontvangst en welkom van onze  vrouwelijke gids ontvingen wij een bijzondere en zeer uitgebreide en boeiende uitleg van de oorsprong van het leven van Keizer Willem II.

Op 11 November 1918 kwam hij aan op het Kasteel Amerongen op de dag van de wapenstilstand die een einde maakte aan de 1e Wereldoorlog. Op verzoek van de Nederlandse regering ontvangt Graaf van Aldenburg Bentinck de Duitse keizer.   Met de bedoeling dat deze keizer slechts een paar dagen zou blijven. Op 28 november 1918 doet deze keizer officieel afstand van de troon op Kasteel Amerongen.

In 1919 krijgt Keizer Wilhelm toestemming een eigenverblijf uit te zoeken en koopt dan Huis Doorn en laat het rigoureus verbouwen. Dat duurt tot Mei 1920 voordat hij definitief naar Doorn verhuisd.

Onze aardige wel bespraakte gids heeft met heel veel enthousiastme en gedetalieerde kennis ons overgoten met het bijzondere leven van Keizer Willem II. Zo had hij bijvoorbeeld een hoby van houthakken voor de open haarden en ovens dergelijke. Hij deed dat elke hele dag vooral om zijn conditie op een goed peil te houden en zuinig te zijn!!

Het bezoek aan het Paviljoen 1914 - 1918, op dezelfde locatie, werd ook door ons maar wel wat korter bezocht. Uitgebreide informatie door middel van film, foto's, tekst en diverse wapens werden gezien en gelezen.

Het geheel was een volle en vooral schiterende middag, welke meer dan de moeite waard was...en nog is.... om een daar een bezoek te brengen. Alvorens naar huis te vertrekken is er nog een bezoek gebracht aan het lokale Hotel om wat bij te praten onder het genot van een drankje. Tot het volgende bezoek!!

Een aanbeveling zeer waardig.

Coen.