Bezoek museum 22-04-2022

Soesterberg, 22 april 2022

Een verslag van Willem Vermeer

Lunch en bezoek aan Bevoorradings- en Transportmuseum.

De eerste gasten arriveerden om rond 10.30 uur in De Palmpit te Soesterberg.
Daar werden we vriendelijk ontvangen door Ton Klaessen en een collega met koffie en thee.
Langzaam maar zeker druppelden de overige gasten binnen, welke zich aangemeld hadden voor dit evenement.
Afmeldingen voor deze dag kregen we van Jan Middelkoop (welke positief getest was) en Jacques Winters, wiens vrouw ernstig ziek is.

Jammer dat er leden zijn, welke zich aanmelden en dan soms zonder opgaaf van redenen verstek laten gaan.
De vereniging mag dan voor de gemaakte kosten opdraaien. Dat kan ook anders!!!  Er werden gelijk al flinke gesprekken gevoerd… je kon merken, dat we elkaar al geruime tijd niet meer hadden gezien of gehoord. Het ging gepaard met een gezellige en ontspannen sfeer.

Rob Obbes had een oude dienstkameraad bij zich, welke uit Canada (Toronto) over was. Deze was al in Nederland i.v.m. de grote reünie in Roosendaal. Het was al 40 jaar geleden, dat hij vertrokken was naar Canada.
Peter Fiscalini voelde zich prima op zijn gemak en genoot zichtbaar in ons gezelschap.

Afbeelding invoegen                           Afbeelding invoegen
Rond 12.30 uur stalde Joost weer de bestelde broodjes, soep en nog wat verrassingen uit op de balie. Ter plaatse frituurde hij de vooraf bestelde kroketten. Een ieder zat even later lekker te genieten van al het lekkers.

Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen

Nadat we ons tegoed hadden gedaan aan de lunch, werden we uitgenodigd door Ton Klaessen,

om ons naar het museum te begeven. Het was mij al bekend, dat er ontzettend veel was uitgestald, maar aan het einde van de bezichtiging werd duidelijk… hier moet je voor jezelf nog een keer naar terug, om het meeste wat er uitgestald en opgehangen is in je op te kunnen slaan. Tom probeerde ons zoveel mogelijk uiteen te zetten, wat er allemaal te zien was. Hij gaf aan, dat het geheel niet logisch was ingedeeld, daar je bijvoorbeeld met spullen en verhalen begon bij 1850, waarna je even verderop een stuk geschiedenis uit 2000 kreeg. Dat komt mede door het feit, dat er regelmatig spullen ter beschikking gesteld worden, waarvoor men dan in de bestaande ruimte een plekje moet zien te vinden. We begonnen de rondleiding bij het paardenvervoer en motordienst. Vervolgens liepen we diverse ruimten door, waarbij Ton Klaessen de nodige uitleg gaf, maar ook de vele vragen deskundig beantwoordde. Er was zo ontzettend veel te zien, dat je ogen en tijd tekort kwam.

Afbeelding invoegen      Afbeelding invoegen      Afbeelding invoegen

Zo zagen we uitgebreide informatie over de Intendance, Horeca Opleidingen, CADI, opstelling van een complete veldkeuken, Regiment Aan- en Afvoertroepen, Balkan Veteranen, Unprofor, Dutchbat 1, 2 en 3, IFOR, SFOR, BEVOCIE, Nederlands-Indië, KNIL, Enz., enz., enz. We ontdekten ook nog herkenningstekens van het KCT vanaf 1950 tot heden.

Afbeelding invoegen       Afbeelding invoegen
Na zo’n 2 uur rondkijken kwamen we weer terug in de kantine van de Palmpit. Daar werd veelal onder het genot van een drankje, flink nagepraat over dit evenement.

Ja… en dan rijst de vraag… is dit voor herhaling vatbaar, zo’n evenement te organiseren alleen overdag? Ik hoorde geluiden van zowel voorstanders als tegenstanders. De tijd zal het leren, maar we gaan het zeker bespreken in het bestuur.

Voor ons vertrek hebben wij Tom nog bedankt voor de vakkundige uitleg in het museum. Als dank daarvoor, mochten wij hem een vaantje overhandigen, en ook een bloknoot en pen van onze vereniging, als blijk van waardering.

Het volgende evenement is het Bevrijdingsdefilé te Wageningen op 5 mei aanstaande.

Daarna op 21 mei de 5-jaarlijkse reünie van het Korps in Roosendaal. Hopelijk mogen we veel leden van Midden-Nederland daar begroeten en uiteraard de maten uit onze verschillende Tentenkampen en Compagnieën weer ontmoeten.

Maak er samen een gezellige dag van, waar we met z’n allen nog lang op mogen terugkijken.